De Duitse autofabrikant BMW wil zijn auto’s via internet gaan verkopen. Het bedrijf wil de klant een ,,thuisservice” aanbieden. Tegelijkertijd kan het geld besparen, omdat het meerdere filialen kan sluiten. Dat meldde weekblad Wirtschaftswoche zaterdag.
BMW was al van plan het nieuwe model i3 via internet te verkopen, maar wil in de toekomst alle modellen online beschikbaar maken. Commercieel directeur Roland Krüger van BMW Duitsland zei dat er een team is aangesteld die de internetverkopen moet gaan leiden.
De Duitse Vereniging van BMW-dealers is ontzet en ziet de nieuwe strategie van BMW als oneerlijke concurrentie.
Kostenpost
BMW Duitsland heeft 20 kantoren en 43 verkooppunten waar 6500 personeelsleden werken. Door de economische crisis ziet het bedrijf zich gedwongen te snijden in personeelskosten. Het bedrijf wil in de toekomst alleen nog in grote Duitse steden als München, Berlijn en Frankfurt filialen behouden. Kleinere filialen zullen worden gesloten of verkocht.
Personeel vormt een grote kostenpost voor BMW, omdat medewerkers van dochterondernemingen dezelfde voordelen en bonussen genieten als medewerkers van het moederbedrijf. Bij de BMW-verkooppunten liggen de salarissen bijvoorbeeld vele malen hoger dan bij onafhankelijke BMW-dealers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl